Petua Orang Tua...patut laaaa...

      Orang zaman dulu2 kala, memang kaya dengan petua dan adat masing-masing. Aku saje nak share salah satu dari petua orang tua which is atok aku buat untuk aku masa aku masih comel means mase baby la(sekarang pun apa kurangnya..haiittt!!!).

      Biasanya lepas kita lahir, akan keluar bersama kita tembuni (kantung tempat kita duduk masa dalam perut ibu). Tembuni tu biasanya akan dicuci bersih-bersih, dibungkus dengan kain putih (warna apa2 pun boleh kot) dan dimasukkan dalam suatu bekas (biasanya pakai tembikar) kemudian ditanam.

      Makcik aku cerita, masa atok jantan (atok melaka) nak tanam tembuni aku, dia pakai cantik-cantik, kemas-kemas, kacak-kacak. Baju melayu dengan songkok siap bersampin lagi.Agak-agak macam nak pegi rumah kenduri kawin je gayanya (nasib baik jiran dia tak nampak, kalau tak nak mengikut jugak pegi kenduri tu, walaupun sebenaunye.....).
      So kenapa atok aku pakai kacak-kacak begitu masa tanam tembuni aku???.
      Jawapannya sebab kalau kita pakai cantik-cantik dan kemas-kemas serta kacak-kacak, nanti bayi yang dilahirkan tu akan jadi seorang yang sentiasa cantik-cantik, kemas-kemas dan macam-macam lagi la. Lebih kepada personaliti agaknya.

      Tak sure la betul ke tidak perkara ni, tapi itulah yang diceritakan pada aku. Makcik aku siap pesan kat menantu dia, pakai kemas-kemas masa nak tanam tembuni cucu dia. Ahahaha tak pasal-pasal pakai baju melayu pakai songkok lepas tu pegang cangkul. Kadang-kadang banyak betulnya petua orang zaman dulu-dulu ni. Pantang larangnya pun berderet-deret, kadang-kadang sampai tak terikut.

      So sebagai orang muda, yang lahir zaman hutan batu ni, kita ikut je lah pe yang orang tua cakap. Betul tak betul, itu belakang kira. Pepatah kan ada mengatakan, orang melayu berpegang pada adat. So..???


p/s : no wonder la aku selalu bersiap paling lambat bila nak keluar. Kekonon nak bergaya la sangat.      Semua sebab atok Usop pakai ensem-ensem sangat mase tanam tembuni aku..ahahaha. Actually i'm a very simple person, sumtimes maybe...=)
     

0 comments:

Post a Comment