detik perpisahan

arrived from Senai Airport.....
It is such a bad day for me. Lepas nie semua akan rasa berbeza tanpa mak dan ayah. Keadaan, situasi, suara, kebiasaan dan suasana. Semuanya akan berubah. Semoga masa cepat berlalu, 6 minggu bukan lah suatu tempoh yang lama. Sabar dan tenang hadapi hari mendatang. (hayyooo ili, pejam celik pejam celik dah 6 minggu la, tak lama.....kuat la sikit!!!)
3.30am
Bangun tido, mandi dan bersiap. Mama dn Mak Long sibuk sediakan makanan untuk sarapan tetamu yang datang. Before mandi sempat gosok jubah mak sebab semalam tersalah gosok baju, tergosok baju jubah seluar dia.
4.15am
Kat hall dah ramai yang tunggu, cik Babu dan anak2, Cik Alim, Bapak, Cik Tambi, Dik Wan, Bukhari (ank kawan ayah) dan Cik Razak dengan isteri. Tarik kerusi dan duduk kat ruang sebelah ruang tamu. Mataku BENGKAK dan kelihatan sangat ketara. Lantak la...
4.30am
Cik Razak azan dan masing-masing mula bersalam dan memeluk emak dan ayah. Aku turut serta dan seperti biasa, menangis..... Haiya'alassolaaaa....kereta ayah dan mak dipandu abah terus bergerak meninggalkan kawasan rumah. oh dis mata terus menjuraikan air mata. Kami cepat-cepat dengan yang lain berkejar masuk kereta dan follow kereta MAT walaupun agak jauh tertinggal, tapi bleh la catch up masa kat Felda Air Hitam. (Sian Cik Babu....jauh die kne tinggal...)
6.o0am (or sumthing)
Tiba di Masjid Besar Senai (xsure la nama masjid tu), semua turun dan sembahyang subuh. Aku tengok semua orang kelihatan sama je, pakaian dan jumlah yang terlalu ramai memang buat kau susah nak cam mana mak dan ayah. (tapi Alhamdullah, aku terus cam mak dan ayah bila diorang turun dari tangga masjid) Sebelum ke airport, bersalam lagi sebab takut nanti xsempat jumpa kat airport. Sekali lagi dis mata menjuraikan air mata dan tak pandai berhenti. Then ayah peluk dan bisik supaya aku sabar dan jaga rumah dan adik2. Swear me that you will be home soon, ayah cakap ' Insyallah, doakan semuanya selamat, ayah dan mak'. Mak peluk dan bagitahu, 'jangan ikutkan perasaan sangat, sabar dan jaga diri baik-baik'. As usual, dis mata cannot stop de air mata dari berjuraian.
7.15 (or sumthing)
Park kereta macam parking kereta Airport Senai tu moyang kau yang punya. Then masuk dalam kawasan menunggu, cari la mak dengan ayah dengan semua2. Jumpa mereka dan hati aku melonjak gembira. Tak lama lepas tu semua ada. Ingatkan cuma 3 kereta je yang hantar, rupenyer Cik Tambi dengan yang lain-lain pn ada. (sian Cik Tambi, kereta die kene saman sb salah park) Kami spent masa yang ada tu bersama. Capture gambar kenangan sebanyak mungkin (mak pesan suruh upload dalam FB, t adik2 dia yang tak dapat menghantar tu boleh tengok, and i will mom, soon) Aku tak nak jauh dari mereka, nak selalu dekat dengan ayah dan mak. No air mata at dat tyme, tapi hati nie rasa sebak je sentiasa. Be strong la ILI!!!!
8.00am (or sumthing)
Mak dan ayah perlu ke balai berlepas. I think dis is da most of hard time i ever had, but i have to face it. Sekali lagi semua bersalaman dengan ayah dan mak sambil mendoakan yang terbaik untuk mereka. Again, dis mata berjujuran lagi, as usual dengan sangat banyak!!. Aku salam dan peluk mak seeratnya, mak pesan lagi 'jangan ikutkan perasaan kakak....' Aku salam dan peluk ayah seeratnya, ayah pesan 'jaga diri, adik-adik dan rumah....' Berkeras untuk hantar ayah dan mak ke balai pelepasan, even ramai gila orang mase tu. Sebelum ayah dan mak melangkah masuk, aku capai tangan yang ayah hulurkan dan genggam sekuat hati. STRONG ILI..BE STRONG!!!!!!
9.00am (or sumthing)
Beransur ke kereta. Sambung menagis. Tak lama lepas tu ayah call, nasib baik dengar sebab my fon was on silent mud. Ayah tanye dah gerak ke belum, sambil nangis2 aku jawab(actully xde suara aku rasa, sebab nangis).
9.15am (or sumthng)
Meninggalkan kawasan airport Senai dengan doa di hati yang tak putus-putus. Singgah brekpes kt air hitam. Again mak call dan tanya kitaorang dah dekat mana and also again aku jawab sambil nangis2 kat kedai makan tu (tp bukan la nangis kekuat) Mak bagitau, flight mereka pukul 10.00am nanti.
10.45am
Sampai kat rumah.....dan aku mula rindukan mereka sangat2....Setiap saat kakak akan mendoakan untuk mak dan ayah.

Semoga kalian mendapat haji yang mabrul. diberi keselamatan dan kesihatan, dipermudahkan segala urusan di sana dan selamat pulang ke tanah air, Malaysia. amin...amin...amin...amin

0 comments:

Post a Comment